Pengalaman Bermakna

Semalam..28 Julai..turn aku punya slot Fizik bagi program AlKhawarizmi siri 2...jadual aku sesi petang dan malam...nak jadikan ceriter..

Sebelum sesi aku sebelah petang bermula..aku join students tengok movie about stars...yg unik nyer tengok movie nie, aku kene pandang ke atas...ermm macam tengah baring laa...nak tengok bintang...so..bermula laa tayangan berkisar tentang bintang, planet2 dan juga galaksi yg wujud dalam alam ciptaan Allah ni...Sungguh Besar Kekuasaan Allah...

Lepas habis movie, so slot pun bermula..slot Fizik berjalan agak smooth laa..senang jer laa nak handle budak2 yg nak belajar ni...lepas habis slot petang..dlm kul 6 lebih mcm tu...aku join plak students and other teachers ke tapak pelepasan penyu...aku tu laa first time tengok live macamne penyu ni dilepaskan....ermmm...penyu2 ni kene dilepaskan sewaktu matahari nak terbenam...ada sebabnyer...sebabnyer matahari tu akan jadi panduan kat anak2 penyu tu nak menuju ke laut...satu yg istimewa bagi anak2 penyu ni...menurut pegawai yg bertugas...sebelum anak2 penyu ni sampai ke laut anak2 penyu ni akan imprint segala bentuk muka bumi di mana dia dilepaskan..so..sebelum sampai ke kawasan berair anak2 penyu ni akan berhenti beberapa kali untuk proses imprint...proses ni penting..sebab may be dalam masa 20 tahun lagi anak2 penyu ni akan kembali semula ke pantai tersebut untuk bertelur...ermmm satu lagi fact yg menarik..jantina penyu hanya dapat diketahui semasa penyu ni berusia 16 tahun...

waktu malam plak...semasa sesi discussion, studnts ni berpeluang laa guna elestronomical telescope..so ada kaitan laa dengan subjek Physics yg diaorg tengh belajar masa tu...malam tu..students ni dapat menyaksikan planet Jupiter (musytari) secara live laa...apa yg aku nampak laa..Jupiter ni ada 4 bulan yg mengelilinginyer...kedudukan bulan ni selari..ermm 3 tu memang jelas nampak selari sebab kedudukanyer dekat tapi yg satu lagi ni duduk bertentangan..tapi still parallel..Subhanallah...itulah kuasa Allah...ermm pada Jupiter tu boleh laa nampak belang2 yg mengelilingi Jupiter..pastu nampak kekuningan skit...sebelum ni baca dalam buku jer..tapi malam tu aku dapat tengok live...kalau sape2 nak tengok Jupiter ni boleh tengok dalam kul 9 ke atas waktu Malaysia..kedudukannyer..sebelah timur...kalau menghadap sebelah timur tu nampak satu bintang yg cerah dan statik jer tu la jupiter...tak pun beli lah astronomical telescope..ermm beli jer yg harga 7,8 ratus..

lepas tengok Jupiter...aku tengok plak permukaan bulan...ermm nampak laa kawah2 yg ada kat bulan tu..kawah2 yg wujud kat bulan tu disebabkan oleh kejadian hujan astroid yg berlaku berjuta tahun yg lalu yg sama juga telah menyebabkan pupusnye dinasour kat bumi ni...

Subhanallah...

0 Response to "Pengalaman Bermakna"