Sistem Analisis Peperiksaan

Hari ni aku baru sahaja selesai menghadiri kursus Sistem Analisis Peperiksaan (SAP) dan Headcount yang dianjurkan oleh PPD Jempol Jelebu.. semua yang menghadiri kursus ini adalah yang berjawatan Setiausaha Peperiksaan Semua sekolah di PPDJJ. lebih kurang 80 peserta yang menyertainya.
Selama 2 tahun aku mengajar aku telah dapat mengetahui beberapa perisian yang digunakan untuk menyimpan data2 peperiksaan pelajar.. Antaranya ISIS sistem ni memang selalu aku gunakan kerana semua Sekolah Berasrama Penuh menggunakannya. kedua SAP, sistem ni baru awal tahun 2008 aku explore, perisian ni digunakan oleh PPDJJ, yang ketiga Zoom-A, yang ni aku tak sempat nak explore sebab tugasnya diberi kepada Guru Data, (sistem ni guna online) duduk kat mana2 blh key in markah students, dan yang last SPP (Sistem Pengurusan Peperiksaan), yang ni aku hanya dengar je.. x penah tengok pun..
Jadi kepada sahabat2 yang bergelar guru, jangan biarkan diri tertinggal dengan kepesatan teknologi masa kini..
Apa yang aku dapat dari kursus ini. Dalam kursus ini kami diajar untuk membuat headcount. jadi sebelum headcount ini dapat dibentuk maka semua markah pelajar perlu laa ada dulu.. daripada markah2 pelajar maka headcount dapat dibuat..
Apa pentingnya headcount ni kepada guru dan pelajar? pentingnya adalah supaya guru dapat menentukan hala tuju pelajar yang sebenar di samping dapat meningkatkan mutu pencapaian pelajar masing2. Dalam Head count ni ada beberapa isltilah yang digunakan iaitu TOV (Take of Value), ETR (Expected Targeted Result),AR (Actual result) dan OTR (Oriented Targeted Result).
setakat itu sahaja lah dulu.. kepada kawan yang bergelar guru yang nak berkongsi tentang analisis peperiksaan dan headcount boleh berkongsi bersama saya...

0 Response to "Sistem Analisis Peperiksaan"